Chladicí kapalina do auta je klíčovou součástí systému chlazení vozidla. Jejím hlavním úkolem je udržovat motor v provozní teplotě a zabraňovat jeho přehřátí, kromě toho jej také chrání před korozí, zvyšuje bod varu snižuje bod mrazu vody.
Kapalina je složena z vody a chemikálie, nejčastěji ethylenglykolu nebo propylenglykolu, které zabezpečují teplotní ochranu proti mrazu a varu. Toto složení zajistí ochranu motoru před přehříváním, což by mohlo vést až k jeho zadření. Kapalina se doplňuje do chladicího systému, ať už do expanzní nádoby nebo do chladiče.
Hlavním úkolem chladicí kapaliny je tedy udržovat motor auta v optimální provozní teplotě a rozptýlit teplo, které se během jeho provozu generuje.
V zimních měsících zabraňuje zamrznutí vody v chladícím systému, což je možné právě díky zmiňovaným přísadám snižujícím bod mrazu. Zároveň zvyšuje bod varu vody, což znamená ochranu motoru při intenzivním používání a to v letu.
Chladicí kapaliny také obsahují inhibitory koroze, které chrání kovové části chladicího systému před rezivěním a korozí. Také pomáhají minimalizovat tvorbu usazenin a jiných nečistot, které mohou zablokovat chladící systém, takže jej pročišťují. V neposlední řadě udržuje kapalina stabilní teplotní režim v celém systému.
Chladicí kapalina do auta je složena z více látek, které zabezpečují její efektivnost a dávají jí zmíněné účinky pro motor i chladící systém.
Základem složení jsou ve většině kapalin ethylenglykol nebo propylenglykol. Ethylenglykol je důležitý pro efektivní snížení bodu mrazu i bodu varu vody. Díky tomu chrání motor před nadměrným zahříváním a vodu zase před zamrznutím. Chemicky jde o bezbarvou, hustou a olejovitou kapalinu, která se však vyznačuje toxicitou.
Oproti tomu, druhá používaná základní látka ve složení, propylenglykol, je méně toxickou alternativou. I v tomto případě jde o bezbarvou a viskózní kapalinu se shodným účinkem na bod mrazu a bod varu, avšak s ekologičtějším přístupem.
Dalšími složkami jsou voda, obvykle smíchaná s glykolem v poměru 1:1 jako vhodný přenašeč tepla a speciální inhibitory koroze chránící kovové součásti chladicího systému, bloků motoru, hlav válců a vodních pamp před jejich prorezavěním. Najdete zde také pH stabilizátory udržující pH chladicí kapaliny v neutrální části.
Jako doplňkové látky jsou ve složení chladicích kapalin přidány protipěnivé přísady, které pomáhají snižovat tvorbu pěny v chladícím systému, která by mohla snižovat efektivnost chlazení, ale také barviva pro rozlišení typu kapaliny.
Právě barva je to, čeho si běžný motorista při výběru chladicí kapaliny všimne. To, že jsou její barvy odlišné, má svůj smysl pro určení složení kapaliny.
Žlutá chladící kapalina G10 je obvykle na bázi ethylenglykolu s přidáním speciálních inhibitorů koroze. Je určena pro starší modely aut a má kratší životnost, obvykle 2 až 3 roky, případně 30.000 až 50.000 km. Modro-zelená kapalina, označena jako G11 , je naopak vhodná pro novější motory s hliníkovou hlavou válců motoru.
Oranžová nebo růžová chladicí kapalina G12 , označovaná také jako Dex-Cool, používá organické inhibitory koroze namísto tradičních neorganických. Její složení je tak navrženo pro delší životnost až do 5 let nebo až do 240.000 km.
Modrá chladicí kapalina často obsahuje rozdílné přísady oproti zelené nebo oranžové a je běžná v některých japonských automobilech, své vlastnosti si zachovává až do teploty minus 30 °C. Červená kapalina je používána jak pro asijské, tak i evropské značky vozidel a má speciální přísady pro vyšší ochranu a delší účinnost.
Pokud jde o míchání barev, to není doporučeno právě pro odlišnosti v jejich složení. Různé kapaliny obsahují různé chemické přísady a inhibitory koroze, které mohou být nekompatibilní mezi sebou a mohou také poškodit chladící systém.
Dolévání chladicí kapaliny by se mělo provádět podle potřeby v závislosti na stavu. Právě proto je důležité pravidelně kontrolovat hladinu přes rysku.
Pokud zjistíte, že hladina kapaliny je pod minimální značkou na expanzní nádobě, měli byste ji doplnit. Nikdy ale neotevírejte víčko expanzní nádoby nebo chladiče, když je motor horký, může to způsobit vystříknutí kapaliny a popáleniny.
Když motor vychladne, pomalu otevřete víčko expanzní nádoby. Použijte chladicí kapalinu, která je doporučená pro váš typ vozidla, pokud k ní nemáte přístup, můžete dočasně použít destilovanou vodu jako nouzové řešení. Používejte ochranné rukavice a vyhněte se kontaktu s pokožkou nebo očima, kapalina je toxická.
Výměna chladicí kapaliny by se měla provést podle doporučení výrobce, což je obvykle každých 2 až 5 let, případně podle najetých kilometrů, standardně je to každých 40.000 km až 160.000 km, což závisí i na typu kapaliny.
Výměna je důležitá i proto, že během ní dojde k úplnému vypuštění celé nádrže nebo expanzní nádoby, pročištění celého systému na odstranění usazenin a zbytků staré kapaliny a naplnění novou. To, zda je třeba kapalinu vypustit, lze zjistit i podle změny její barvy nebo častějším a opakovaným přehříváním motoru.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024